Alkohol och träning?

alcohol-and-exercise

 

Vanlig fråga som många ställer sig.. Frågan har säkert kommit upp även idag, dagen efter eventuell träning samt Valborg? Hur påverkas kroppen av alkohol?

Gjorts många studier på som tyder på att något glas rött vin visat sig ha något positiv effekt på hälsan. Framförallt med tanke på den höga halt av antioxidanter och påverkan på blodtrycket m.m. Men hur är det egentligen med glasen som dricks efter måltiden? Det vill säga de som inte är tänka att förtäras för att få måltiden att få det “lilla extra”?

Alkohol, eller etanol som det egentligen heter, bildas när jästsvamp bryter ner socker. Det man vet är att etanol blir giftig när alkoholen förbränns.

Vid det första steget i nedbrytningen bildas giftet acetaldehyd, som kopplas till de flesta negativa effekterna av etanol – som bakfylla och ökad risk för vissa cancerformer. Blir du lätt bakis kan det betyda att du bryter ner acetaldehyden långsamt.

Hur kroppen påverkas av alkoholen beror givetvis på vilken mängd man förtär samt vilken sort.

Det som påverkas kroppen minst negativt är rött vin som nämnt ovan. Då det rör sig om en del nyttiga antioxidanter istället för raffinerat socker (exempelvis energidricka blandat med sprit).

Antioxidanter har många positiva effekter som bland annat bidrar till ökad prestationsförmåga.

För tränande personer har alkoholen många negativa effekter, bland annat så är alkohol vätskedrivande och torkar ut kroppen. Med vätskan försvinner även en hel del viktiga elektrolyter som kalium, natrium och magnesium. Vilket leder till försämrad prestation, kramper. Leder dessutom till muskelnedbrytande och ökar fettinlagrande hormoner.

En studie som gjorts på idrottare visade att 25 cl starksprit påverkade prestationerna negativt upp till 60 timmar efter intaget. Även mer utförliga studier har gjorts som visat nedsatt prestationsförmåga under längre tid.

Hoppas inte detta ger ångest efter gårdagen. Utan endast besvarar frågan som många ställer sig.

Tips: Träna inte “bakis”. Bland annat stora risker för skador. Ät ordentligt.

Kör hårt med träningen framöver! 🙂

 

3 thoughts on “Alkohol och träning?

Lämna en kommentar